Dominik Stroukal, ekonom z Metropolitní univerzity Praha: “Zažíváme divoký rok, ale věřím, že všechno zvládneme.”
JAK BYSTE POPSAL EKONOMICKÉ DĚNÍ V ROCE 2022?
Je to divoký rok s tím, že budoucnost může být zlá. A osobně si myslím, že krátkodobě zlá bude. V následujících měsících až letech jsem pesimista, ale dlouhodobě jsem obrovský optimista. Všechno zvládneme.
Z ČEHO VYCHÁZEJÍ VAŠE PREDIKCE?
Poválečně zažíváme nejvíc rizik, jako jsou vysoké ceny energií, inflace, vysoké úrokové sazby, tlak na veřejné finance, "covidy", lockdowny, zpomalení hypotečního trhu… Tohle všechno je v takovém množství, které jsme neviděli od války. Kdyby se tato rizika nasčítala, tak se něco špatného klidně může stát.
TÉMA VAŠEHO VYSTOUPENÍ BYLO “PROČ SE BOJÍME RECESE". PROČ TEDY?
Protože děláme některé věci, po kterých v šesti z devíti případů poválečných recesí ve Spojených státech amerických ty recese skutečně přišly. Úplně nejtypičtěji prudce zvyšujeme úrokové sazby, což se propisuje do celé ekonomiky tak, že ekonomika zpomaluje. Otázka je, zda zpomalí nebo se do recese propadne, což se strašně blbě odhaduje a koriguje. Šance na to, že bychom spadli do nějaké recese, je samozřejmě po takto prudkém zvyšování úrokových sazeb vysoká.
JSTE TAKÉ KANTOREM. ODKDY BY SE PODLE VÁS MĚLA UČIT FINANČNÍ GRAMOTNOST?
Jsem velký odpůrce finanční gramotnosti ve školách a to z praktických důvodů. Pokud bychom žili v ideálním světě, tak naopak klidně ano. Problém je ten, že dnes by to dostali za úkol kantoři, kteří jsou specializovaní na určité předměty - jsou skvělí na zeměpis, dějepis a tak podobně. My nemáme dostatek učitelů pro to, abychom je v kvalifikovaném stylu učili finanční gramotnost. Podle mě je to natolik citlivé téma, že když to někdo učí špatně, způsobí větší škodu, než kdyby to neučil vůbec. Možná bude lepší, když se to dneska student dozví sám někde jinde.
Myslím si, že bychom mít dlouhodobou strategii, že tady kvalifikovaný personál bude, ale představa, že všem přikážeme učit finanční gramotnost, je podle mě lichá. Tu kvalifikaci bohužel ve školách zatím nemáme.
A DOPORUČIL BYSTE NĚJAKÝ EXTERNÍ ZDROJ PRO VÝUKU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI?
Myslím si, že úplně nejlepší nástroje poskytuje web instituce České národní banky - www.cnb.cz, který nabízí hry pro děti a obsah, který finanční gramotnost velmi dobře vysvětluje. Tedy obsah není určen jen odborné veřejnosti, ale věnuje se finanční gramotnosti pro širokou veřejnost.
DO ČEHO BYSTE NA SKLONKU ROKU 2022 INVESTOVAL?
Já osobně jsem na začátku roku skoro všechno prodal, protože jsem očekával zvyšování sazeb. Nechal jsem si hypotéku z nemovitostí, což je investice na páku, kde to mám spíš na spotřebu než na investici. Zároveň mám nějaké zlato a stříbro, abych měl klidné spaní. Zároveň využívám situace na současném trhu, kdy zlevnily sběratelské věci. Konkrétně sbírám doutníkové objímky a hyperinflační bankovky. A právě teď se zaplnily aukční síně těmito věcmi, které pro mě byly ještě nedávno drahé.
PÍŠETE KNIHY, TOČÍTE PODCASTY, VYSTUPUJETE V POŘADECH. CO NOVÉHO PŘIPRAVUJETE?
Na začátku roku 2023 na Janem Berkou z Roklenu vyjde kniha, která zatím ještě nemá název. Svým obsahem je komplementem k těm všem investičním knížkám, kde se učí stop losing, trading, jak to funguje, a my k tomu chceme mít tržní komplement. To znamená, jak fungují peníze, centrální banky, fiskální politika a jak velký dopad mají tyto velké fundamenty na trhy. Kniha hledá odpovědi na to, proč je někde inflace větší a jinde menší, proč se zvyšují sazby, proč byl spor o to, zda v Česku sazby zvyšovat nebo nezvyšovat. Toto jsou všechno věci, které mají dopady na trhy, a všechny tyto informace v knize dají čtenáři tu nejlepší znalost pro to, aby se poučeně rozhodoval o svých investicích.