Juraj Sutoris: obchodník, který neumí telefonovat, není úplný obchodník
Jak předpoklady má mít člověk v rámci cold callingu nebo-li oslovení klienta přes telefon?
Obchodník, který neumí telefonovat, tak není úplný obchodník. Na samotném začátku je alfou a omegou silná motivace pro to, aby si člověk nastavil vizi a měl motivaci ji dosáhnout. V tomto případě prostřednictvím call callingu mít snahu se dohodnout a uzavřít konkrétní obchod. Je potřeba mít velkou míru frustrační tolerance a v podstatě se nebát odmítnutí. V Praze jsem mluvil s dvanácti tisíci majitelů činžovních domů, kdy ze 100 % mě 99 % odmítlo.
Telefonování je třeba brát jako řemeslo jako každé jiné. A to lze zlepšit pravidelným opakováním. Telefonování je extrémně silný obchodní nástroj, obzvlášť v této době, kdy je potřeba se dostat k příležitosti, dobře ji nacenit a pak ji prodat. Kdo chce uspět v cold callingu, musí mít své vlastní silné proč, tedy proč něco dělám. Dále je potřeba extrémní houževnatost a zároveň mít tendence naučit se se sebou pracovat.
Jak se na navolávání připravujete?
Jsem zastánce vlastních rituálů. Začíná to už den předem, než se chystám navolávat. Je potřeba dobře spát, vyhnout se trávení času na mobilu, v den navolávání si dávám ranní sport a pak ledovou sprchu. Součástí těchto rituálů je také meditace. Zároveň se nedívám na sociální sítě, abych se nenechal ničím rozhodit. Celý mindset a energii směřuji na to, abych jej věnoval dvouhodinovému navolávacímu bloku, kdy telefonuji klientům a případně oslovuji klienty nové. Přirovnávám to k osobnímu představení v O2 Areně, kdy ze sebe chci vydat to nejlepší. Je to pro mě vždy velký emocionální a energetický výdej, proto se nad tím vším snažím přemýšlet systematicky. V navolávání se mi osvědčily úterky a čtvrtky v dopoledních hodinách, ve zbytku času už nevolám.
Máte vlastní Talkshow zaměřenou na realitní činnost. Jak jsou na tom podle vás mladí lidé s povědomím v této oblasti? Je čas po finanční gramotnosti také na “realitní gramotnost"?
Říkám, že stoprocentně ano, protože velká osvěta v této oblasti všeobecně chybí. Osobně žiju v bublině, kde je velká finanční gramotnost očekávaná, ale svým způsobem je v této finanční gramotnosti právě také i gramotnost realitní.
Osvěta v realitní gramotnosti chybí primárně z toho důvodu, že to know how je za peníze. Můžete si ale zaplatit a dostat se tak, například formou workshopů, k velkým jménům, vlastníkům nemovitostních portfolií, kteří jsou schopni skutečně fundovaně poradit a dát nahlédnout pod pokličku. Tím se vám otevřou nové dveře z hlediska bonity, správného řízení dobrého dluhu vydělávajícího peníze, možností jak se zaúvěrovat, jak si připravit daňové přiznání tak, aby vám banky dobře půjčily na základě jejich metodik. A právě k takovým informacím se běžný člověk za normálních okolností vůbec nedostane. Na současnou nedostatečnou úroveň realitní gramotnosti v Česku má bezesporu vliv i naše školství a má v tomto smyslu svůj dluh. Myslím si tedy, že by si každý měl jít po informacích sám. Jděte za vzděláním za lidmi, kteří jsou právě tam, kde vy osobně chcete být.
Popište jednou větou současný realitní trh.
Z pohledu investora se na to dívám tak, že kdo je připraven teď, tak nebude v brzké budoucnosti zaskočen. Z hlediska nákupů se nyní otevírá velká příležitost a Cash is king, jak píše Forbes.
Zvyknou si podle vás Češi na pravděpodobný scénář celoživotního nájemního bydlení například po vzoru Vídně?
Myslím si, že nezvyknou. Ta touha něco vlastnit je v nás zakořeněná, protože nám to bylo od druhé světové války a za totality odňato. Tento vzorec přebíráme od svých rodičů a prarodičů. Nájemní bydlení bude pro nižší vrstvu jedinou možnou cestou, pro střední vrstvu tak z poloviny.
Tipy Juraje Sutorise na ty, které doporučuje sledovat:
Libor Váka, investor a konzultant
Adam Wojnar, investor a konzultant
Tomáš Kučera, investor a konzultant
Projekt Realitní shaker.cz
Grand Cardone, realitní podnikatel
Kniha Bohatý táta, chudý táta